Kaip įmonei sėkmingai atrasti ir pritraukti IT specialistų? Kaip juos motyvuoti ir išlaikyti? Kas svarbu ruošiant dabartinei darbo rinkai reikalingus technologijų specialistus ir kaip žinoti, kad toks specialistas yra tinkamai parengtas? Galiausiai – kokia pagalba gali būti labai reikšminga ieškant IT talentų?
Visi šie klausimai buvo nagrinėjami neseniai vykusiame, kasmetiniame CodeAcademy Talents“ renginyje. Programavimo akademijos „CodeAcademy“ atstovai drauge su žmogiškųjų išteklių srities specialistais aptarė, kokie aspektai svarbūs ugdant programuotojus, kurie juos rengiančių įstaigų ypatumai gali palengvinti talentų paiešką ir kaip įveikti iššūkį, su kuriuo šiandien susiduria dažna įmonė – tinkamų technologijų specialistų pritraukimą ir išlaikymą. Taip pat buvo diskutuota apie šiandienines tendencijas ir aktualijas, ko būtų galima vieniems iš kitų pasimokyti ieškant įmonei tinkamiausių darbuotojų, o paskui – motyvuojant ir kuriant jų gerovę organizacijoje.
Akademijos „CodeAcademy“ vadovas Edvinas Šumskas atkreipė dėmesį, kad technologijų specialistų poreikis ir toliau sparčiai auga, o įmonėms jų paieška dažnai būna varginanti ir ne visada sėkminga. Todėl „CodeAcademy“ orientuojasi į profesionalių ir rinkos poreikius atitinkančių IT specialistų rengimą ir aktyviai talkina kompanijoms naujų talentų paieškoje.
„CodeAcademy“ ugdo IT specialistus, kad šie galėtų sėkmingai įsilieti į organizacijas.Esame kompanijų partneriai Edutech srityje: padedame įmonėms atrasti taip trūkstamus darbuotojus, kurie ne tik užpildo IT srities specialistų labai laukiančias vietas, bet ir, žinoma, reikšmingai prisideda prie tikslų bei rezultatų siekimo“, – pasakojo E. Šumskas.
Pasiteisinęs pagalbos įmonėms modelis
E. Šumskas atkreipė dėmesį į „CodeAcademy“ išskirtinumus ir išdėstė, kokią vertę įmonėms kuria bendradarbiavimas su šia organizacija. Pasak „CodeAcademy“ vadovo, „CodeAcademy“ remiasi savo darbo su įmonėmis modeliu, kuris palengvina procesą ir padeda itin veiksmingai atliepti įmonių poreikius.
E. Šumskas pasakoja, kad „CodeAcademy“ darbo su verslo sektoriumi ir pagalbos tobulėjant procesą galima išskirti į tris pagrindinius blokus: „Pirmasis blokas – esamų įmonių darbuotojų apmokymai: kompanijos siunčia savo darbuotojus mokytis „CodeAcademy“ siūlomose programose, kad jie įgytų tam tikrų kompetencijų arba pagilintų turimas. Taip pat įmonės iš šių „CodeAcademy“ programų atrenka joms aktualiausius modulius ir iš jų susidėlioja individualią programą, o tada iš savo darbuotojų sudarytą studentų grupę siunčia į mokymus. Per akademijos gyvavimo laikotarpį tokių programų skaičius jau viršijo 40.”
Antrasis bendradarbiavimo būdas, E. Šumsko teigimu, yra itin sėkmingas ir išskirtinis, o jo svarba verslo sektoriui ateityje tik augs. Tai unikalių programų kūrimas atsižvelgiant į konkrečius įmonių poreikius. Tie poreikiai gali būti orientuoti į vieną technologiją arba atvirkščiai – apimti daug skirtingų dalykų. Be to, neseniai startavo naujas projektas, padedantis įmonėms su „CodeAcademy“ pagalba pritraukti finansavimą. Ši pagalba – tai kryptingas darbuotojų apmokymas.
Iš viso šiuo metu „CodeAcademy“ mokymai padėjo patobulėti jau daugiau nei 400 įmonių darbuotojų iš visos Lietuvos
Greitesnis ir efektyvesnis būdas atrasti naujus talentus
Na, o trečiasis „CodeAcademy“ bendradarbiavimo su įmonėmis modelio blokas apima pagalbą studentams atrandant tinkamiausius darbdavius, o įmonėms – joms reikalingus talentus. Kad tokią pagalbą būtų galima teikti sklandžiau ir efektyviau, „CodeAcademy“ įsteigė atskirą padalinį – Karjeros centrą, kurio veikla apima konkretų bendradarbiavimą su darbuotojų ieškančiomis įmonėmis.
Jo vadovė Agata Maciulevičiūtė-Osipova pasakojo, kad įmonė gali pati pasirinkti jai patogiausią bendradarbiavimo tipą. Vienas iš paprasčiausių variantų – pasidalinti savo darbo ar praktikos skelbimų pasiūlymais, kurie tokiu būdu tiesiogiai pasieks studentus. Kitas variantas – įmonių atstovų dalyvavimas nuotoliniu būdu vykdomuose studentų baigiamųjų darbų pristatymuose. Taip galima betarpiškai savarankiškai įvertinti studentų įgūdžius ir žinias, užduoti rūpimus klausimus, o tada jau kontaktuoti su labiausiai dėmesį atkreipusiais kandidatais. Be to, pati įmonė irgi gali surengti savo darbo ir praktikos pozicijų pristatymą pagal jos poreikius atrinktai studentų grupei.
„CodeAcademy“ taip pat gali suteikti įmonei prieigą prie nuolatos atnaujinamos studentų duomenų bazės, kurioje įmonė ras visą aktualią informaciją apie kandidatą. Jeigu įmonė ieškoti kandidatų duomenų bazėje nenori, ji gali tiesiog išreikšti karjeros centrui savo poreikius ir gauti geriausiai tuos kriterijus atitinkančių studentų kontaktus. Suprantama, visi bendradarbiavimo būdai gali būti derinami tarpusavyje.
Kalbėdama apie naudą, kurią įmonėms suteikia bendradarbiavimas, A. Maciulevičiūtė-Osipova pabrėžė, kad tokiu būdu taupomas įmonių laikas, atrankos procesas tampa efektyvesnis ir sėkmingesnis. „Įmonėms netaikomi jokie tarpininkavimo mokesčiai, nepasirašomos sutartys, nebent to pageidauja pati įmonė. Mes orientuojamės į ilgalaikį bendradarbiavimą, kuriame ir puoselėjame draugiškus santykius su įmonėmis“, – aiškino „CodeAcademy“ Karjeros centro vadovė.
Kandidato pasirengimą įvertinti padedanti mokymų sistema
Dar vienas itin reikšmingas „CodeAcademy“ išskirtinumas ir apskritai sėkmingos veiklos garantas, pasak E. Šumsko, yra diferencijuota mokymų sistema, orientuota į naudą ne tik patiems studentams, bet ir juos įdarbinsiančioms įmonėms.
„CodeAcademy“ mokymai skirstomi į du pagrindinius lygius: pradedančiųjų ir pažengusiųjų. Pradedančiųjų mokymų tikslas yra pažintinis – jie skirti ankstesnių žinių programavimo ar kitų technologijų srityje neturintiems, tačiau susipažinti su konkrečia technologija ir pradėti kelią šiame sektoriuje norintiems asmenims. Tokie mokymai yra nedidelio intensyvumo ir apima maždaug 80–100 valandų, juose įgyjami konkrečios technologijos pagrindai. Todėl daliai studentų trumpieji mokymai padeda apsispręsti, ar technologijų sritis ir konkreti programa jiems apskritai yra teisingas pasirinkimas, ar jie pasirengę į tai gilintis toliau.
„Dėl šios priežasties po pradedančiųjų mokymų žengti į darbo rinką dar yra sudėtinga, nors ir čia yra sėkmės istorijų. Pavyzdžiui, po pradedančiųjų testavimo mokymų dažnai įsidarbina netgi dalis visos grupės. Visgi ir įmonėms, ir patiems studentams pažymima, kad po pradedančiųjų mokymų žmogus darbo rinkai dar nėra pasiruošęs – jis yra pasirengęs kitam studijų etapui“, – svarbų mokymų aspektą išryškino E. Šumskas.
O pažengusiųjų studijų trukmė paprastai yra 480 valandų, jos yra didelio intensyvumo: mokymų grafikas neretai atkartoja darbo grafiką. Tai kryptingos studijos jau turintiems pagrindus ir norintiems keisti savo karjerą bei įgyti naują specialybę.
Toks pakopinis mokymas įmonėms palankus tuo, kad jas pasiekia motyvuoti ir jau apsisprendę konkrečioje technologijų sferoje dirbti absolventai, o likusieji šiame procese atkrenta.
E. Šumskas pažymėjo, kad „CodeAcademy“ vengia mokyti daug atskirų dalykų per trumpą laiką. „Vertinant iš pažintinių tikslų, bendro lavinimosi perspektyvos, tai tikrai nebūtų blogas variantas. Visgi norint padėti keisti karjeros kelią ir parengti įmonėms reikalingus specialistus toks mokymo modelis nepasiteisintų“, – paaiškino E. Šumskas.
Todėl jis pataria HR specialistams atkreipti dėmesį, kokia buvo būsimojo darbuotojo mokymų apimtis, kiek valandų jis skyrė gilinimuisi į konkrečią sritį ir kiek iš tų valandų buvo kontaktinės.
Tokia pradedančiųjų ir pažengusiųjų mokymų sistema padeda darbdaviams daug lengviau įvertinti būsimojo darbuotojo pasirengimą.
Kaip rodo „CodeAcademy“ statistika, po pažengusiųjų studijų įsidarbina 80 proc. absolventų, o, pasak E. Šumsko, praėjusiais metais šis procentas dar labiau augo, tadbendra tendencija tokia, kad studentų įsidarbinimo procentas linkęs didėti.
Kiekvienais metais linkęs augti ir besimokančiųjų skaičius. Tai rodo, kad daug žmonių siekia persikvalifikuoti ir nebijo keisti profesijos.
Savo talentus, paruoštus „CodeAcademy, 2022 metais jau atrado ir tokios įmonės kaip: „Oxylabs“, „Neurotechnology“, „Nord Security“ „TestDevLab“ ir kitos.
Savo talentus, paruoštus „CodeAcademy, 2022 metais jau atrado ir tokios įmonės kaip: „Oxylabs“, „Neurotechnology“, „Nord Security“ „TestDevLab“ ir kitos.
Dėmesys visapusiškam specialistų paruošimui
E. Šumskas dėstė, kad „CodeAcademy“ į studentų ugdymą žiūrima plačiai: siekiama juos lavinti ir darbui rengti visapusiškai, ugdyti ne tik profesinius, bet ir vadinamuosius minkštuosius įgūdžius. Tą galima vadinti dar vienu akademijos išskirtinumu.
„Besimokydami studentai perpranta dabartinę darbo rinką, susipažįsta su tendencijomis ir įmonių poreikiais. Tai yra didelis mūsų dėstytojų nuopelnas. Jie perteikia ne tik žinias, bet ir savo patirtį technologijų srityje, išmanymą, ko šiandien reikia darbo rinkoje. Patys dirbdami IT srityje, jie gali tapti studentų grupės mentoriais ir pasidalinti tiek gerosiomis patirtimis, tiek pamokančiomis klaidomis ir parengti studentus būsimiems iššūkiams. Todėl įsiliejimas į darbo rinką tiek tokiems absolventams, tiek juos priėmusiai įmonei būna žymiai sklandesnis“, – vardijo „CodeAcademy“ vadovas.
Jis pastebėjo, kad dėstytojai dažnai prisitraukia studentų dirbti į savo komandą, todėl tą galima įvardinti kaip dar vieną bendradarbiavimo su įmonėmis tipą.
Patarimai įmonėms kovoje dėl IT specialistų
Na, o ką pačios įmonės gali padaryti, kad sėkmingiau pritrauktų ir išlaikytų joms taip reikalingus technologijų srities specialistus?
Kompanijos „Oxylabs“, vienos iš su „CodeAcademy“ bendradarbiaujančių kompanijų, atstovas Martynas Striūkas pasidalijo sėkminga savo įmonės patirtimi šioje srityje ir patarimais. M. Striūkas pažymi, kad sėkmingos darbuotojo kelionės įmonėje užtikrinimas prasideda dar nuo atrankos proceso – svarbu būsimas veiklas ir atsakomybes pateikti realistiškai.
„Na, o toliau svarbu užtikrinti sklandų startą – pasirūpinti mentoriumi, išsamiai supažindinti darbuotoją su darbu, tikslais ir lūkesčiais, paruošti jo vadovą. Su darbuotoju jo karjeros starte glaudų ryšį palaiko atrankos specialistas, pirmaisiais darbo mėnesiais jam skiriama labai daug dėmesio, siekiama padėti jam maksimaliai įsitraukti į įmonės veiklą. Toliau rūpinamasi karjeros ir mokymų galimybėmis, skatinama darbuotojo iniciatyva, garantuojama komfortiška, saugi darbo aplinka“, – dėstė M. Striūkas, pridurdamas, kad tokios praktikos kompanijai itin pasiteisina.
Dėl realistiško darbo pozicijos vaizdo pateikimo M. Striūkui pritarė ir vidinės komunikacijos ekspertė Vija Valentukonytė-Urbanavičienė. Tačiau ji pažymėjo, kad reikia vengti ir kito kraštutinumo: specialistai ieško įdomaus, augti padedančio darbo, todėl įmonėms savo pasiūlymus svarbu iškomunikuoti tinkamai ir patraukliai.
„Tarp organizacijų vyksta pakankamai intensyvi kova dėl IT specialistų. Tad siekiant pranašumo, verta remtis savo išskirtinumais ir esamais darbuotojais – jie skleidžia stiprią žinutę apie savo darbovietę ir taip gali pakviesti prisijungti“, – patarė V. Valentukonytė-Urbanavičienė.
Jos teigimu, talentų paieškos sėkmę gali lemti tinkamų komunikacijos kanalų atsirinkimas: „Reikalingas aiškus supratimas, kur yra mūsų potencialūs darbuotojai ir kas jiems svarbu. Todėl efektyviausi komunikacijos kanalai – tie, kuriuose rasime savo auditoriją. Ieškant darbuotojų IT srityje taip pat reikėtų nebijoti pažvelgti plačiau ir įvertinti ne tokius įprastus kanalus. Tarkime, vienas tokių variantų – „CodeAcademy“, kur pakanka tiesiog absolventams pristatyti savo veiklą ir taip atrasti reikalingų talentų.“